top of page
Writer's pictureChristin Lund

Skal du ha eksterne deltakere på arrangementet ditt?


Da bør du definitivt bruke Facebook som en av markedsføringskanalene. Facebook er det desidert mest brukte av de sosiale mediene, og drøyt 3,4 millioner nordmenn har en Facebook-profil. (Tall fra Ipsos august 2017). Facebook vil derfor være en viktig arena for å nå ut til potensielle deltakere.

Jeg var nylig på et frokostseminar hos Fanbooster og vil gjerne dele noen av de tipsene jeg fikk der vedrørende Facebook-markedsføring med deg.

Frekvens

Først og fremst må du passe på å ikke slite ut ditt publikum. Folk er ikke på Facebook for å kjøpe, og selv om du selv synes at du har et strålende arrangement som folk ikke bør gå glipp av må du ikke bombardere dem med annonser og påminnelser. Da risikerer du at folk går lei og rett og slett velger ‘hide’ – at de ikke vil se flere poster fra deg. Og da ser de heller ikke neste innlegg du poster. Så legg inn regler om frekvens i kampanjen din slik at ingen ser den samme annonsen mer enn maks 4 ganger.

Timing

Dernest bør du tenke på timingen og når de som kan tenkes å ville komme på arrangementet ditt er online. Er målgruppen din næringslivsledere er det kanskje timen før arbeidsstart eller ved lunsj-tider som er det beste tidspunktet, henvender du deg til fotballentusiaster må du for all del ikke poste noe under sportssendingene på tv, og er det småbarnsforeldre du vil nå er det antakelig best å vente til etter kl 19 på kvelden.

Du må kort sagt kjenne målgruppen din og vite litt om hvilke Facebook-vaner de har!

Testing

Annonsens utforming har utrolig mye å si for responsen på innlegget. Ett enkelt ord kan bety forskjellen på 40 og 4000 klikk, og det er ikke alltid det er den annonsen du tror som får mest oppmerksomhet. Derfor kan det være lurt å opprette en kampanje med to - eller flere - nesten like annonser for å teste hvilken som fungerer best. Dersom den ene skulle vise seg å generere langt flere klikk vil dessuten Facebook velge å vise denne annonsen oftere på bekostning av de(n) andre slik at denne effekten vil bli forsterket.

Innhold

Når du skal skape oppmerksomhet rundt et arrangement er det også lurt å tilføre noe av verdi for leseren i noen av postene dine og ikke bare kjøre rene salgs-annonser.

Du kan f.eks poste en link til noe en av foredragsholderne på arrangementet har skrevet. På den måten gir du noe som kan være interessant å lese samtidig som du får minnet leseren om at om hun kommer på ditt arrangement vil hun kunne lære mer dette temaet.

- og husk at det må være veldig tydelig for mottakeren hva hun må gjøre dersom hun vil være med på arrangementet!

Lykke til med å gjøre arrangementet ditt kjent i målgruppen din!

16 views0 comments
bottom of page